6 tips om spierpijn tegen te gaan.

Spierpijnen en/of "stijve" spieren zijn onlosmakelijk verbonden met kracht- en inspanningstrainingen. Door deze belasting ontstaan er kleine haarscheurtjes in je spieren, bijgevolg voelen je spieren stijf en pijnlijk aan.

In de periode na een training herstelt je lichaam de scheurtjes wat resulteert in een ietwat sterkere spier. Spierpijn is niet erg, maar het kan soms vervelend zijn en er bestaan trucjes om dit zoveel mogelijk te beperken.

Wat is spierpijn?

Er bestaan in feite 2 types spierpijn.
1) De onschadelijke variant is spierpijn die je ervaart na een goede training: je voelt een lichte pijn in de spier zonder dat het storend is.
2) De 
tweede variant wordt eerder als storend en pijnlijk ervaren. De spier is zodanig beschadigd dat elke beweging pijnlijk stijf aanvoelt. Dit komt meestal voor als je geruime tijd niet hebt getraind, neem dan zeker voldoende hersteltijd vooraleer je een nieuwe training aanvat.

6 tips om spierpijn te verminderen na het trainen.

1. Voedt het lichaam

Het is belangrijk om je spieren direct na een training te voorzien van bouwstoffen om goed te kunnen herstellen. Een combinatie van eiwitten en koolhydraten is ideaal waarbij de eiwitten de beschadigde spieren herstellen en koolhydraten de glycogeen voorraden in het lichaam aanvullen.

2. Neem voldoende rust 

In de afgelopen blogberichten hebben we reeds veel aandacht besteed aan rust. Dit is immers de periode waarin je spieren groeien. Je spieren hebben immers tijd nodig om te herstellen.
Ben je startende sporter of train je voor een bepaald doel, overweeg dan een trainingsschema om overbelasting en vervelende blessures tegen te gaan.

3. Geniet van een warme douche of bad

Warmte doet de bloedvaten in het lichaam uitzetten waardoor de doorbloeding van je spieren aanzienlijk verbeterd (denk bv. aan het effect van de Révvi instense HOT gel). Bovendien ontspant je lichaam na je work-out hetgeen je "state-of-mind" ten goede komt.

4. Zorg voor een goede warming-up

Geef je lichaam en spieren tijd om te "wennen". Het is nooit goed om er meteen in te vliegen zonder dat je eerst tijd hebt genomen om je lichaam voor te bereiden. Zonder goede warming up krijg je eerder last van spierpijn na het sporten.
Zo laat je je lichaam toe om van rusttoestand naar een toestand van inspanning te gaan waardoor je polsslag sneller begint te kloppen.

5. Vergeet je cooling-down niet

Minstens zo belangrijk is de cooling down of het uitstretchen na je training. Als je spierpijn na het sporten wilt voorkomen of verminderen, is het belangrijk om je spieren na een training langzaam af te laten koelen.
Tijdens je cooling down kunnen afvalstoffen je lichaam verlaten hetgeen belangrijk is om spierpijnen na het sporten te verminderen.

6. (sport-)massage doet je goed

Met een massage - kan je perfect zelf doen of laten doen - verbeter je de doorbloeding van je spieren hetgeen het herstel versnelt.
Overweeg zeker de massageproducten van Révvi, afhankelijk van de belasting kan je kiezen tussen een extra verwarmende olie, neutrale oliën alsook voedende olie.

Tot slot : Wil je écht trainen met spierpijn?

Soms wint de drang om te trainen van het gezond verstand.
Trainen met spierpijn is mogelijk maar realiseer dat je spierpijn een signaal is dat je spieren eigenlijk nog niet hersteld zijn waardoor je de kans op (langdurige) blessures aanzienlijk zal verhogen.

take CARE
team Révvi 

laat een bericht na

Alle berichten worden eerst nagelezen alvorens te publiceren.

Shop now