Achilles blessure

Achilles blessure

Een typische overbelastingsblessure

De achillespees bevestigt de kuitspieren aan het hielbeen. Als die spieren samentrekken trekt de achillespees de voet naar beneden. Het is een erg belangrijke pees, waar vaak grote krachten op komen. Een achillespeesblessure is een ontsteking die meestal veroorzaakt wordt door een herhalende (over-)belasting zoals hardlopen, springen, etc. Deze blessure is niet noodzakelijk aan groei gerelateerd. Topsporters, maar ook recreatieve sporters van alle leeftijden kunnen hiermee te maken krijgen.

Herkennen:

  • Locatie: Tussen het hielbeen en de zone tot ongeveer 10 cm. boven de hiel. Waarbij de blessure zich kan manifesteren aan de aanhechting van de pees op de hiel of op de pees en het omringend weefsel.
  • Symptomen: Naast een stekende pijn voor, tijdens of na een inspanning kan deze blessure gepaard gaan met roodheid en zwelling. Ook is er sprake van ochtendstijfheid. Een zwelling van de pees wijst altijd op een ernstige blessure, raadpleeg dan meteen je arts voor een correcte diagnose.
  • Behandeling: gebruik Révvi ice COLD gel om de pijnlijke zone na een inspanning te verkoelen waarbij de gel een pijnstillend en zwelling werend effect zal hebben. Behandel de voet-, achilles- en kuitzone met Révvi fast RECOVERY gel na elke training of voor het slapengaan.
  • Preventie: Zorg voor een goede warming-up en stretch regelmatig de kuitspieren en de voetzool. Masseer de kuit regelmatig voor een optimale ontspanning en doorbloeding, gebruik hiervoor de Révvi fast RECOVERY gel.

Wat is de relatie met intensief sporten?
Soms is de druk van een schoen of onvoldoende demping van de had de oorzaak van een achillespeesblessure. Daarnaast kan er - zeker in de groeifase van een kind of adolescent - sprake zijn van een beenlengteverschil, afwijkingen in voetstand of mobiliteitsbeperkingen die een ontsteking van de achillespees kunnen opwekken.

Voorkomen is beter dan genezen:
Hieronder staan enkele tips om een achillespees (én kuit-, hiel-, enkelblessure) te voorkomen :
• Warming up & cooling down: zorg voor "warme" spieren alvorens intensief te sporten.
• Rekoefeningen van je kuitspieren: Een van de belangrijkste oorzaken van een achillespeesontsteking is een verkorting van de kuitspieren.
• Schoeisel: Zorg ervoor dat je steeds het juiste (aangepaste) schoeisel draag in functie van de ondergrond en de vorm van je voeten.

Raadpleeg bij (de minste) twijfel een behandelend (sport-)arts of kinesist voor een correcte diagnose.



Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal €0,00
Shipping
Total

Shipping Address

Shipping Methods