Rust roest, blijf bewegen bij gewrichtspijnen!

Wat doet u wanneer u ergens in uw lichaam pijn heeft? Veel mensen zijn geneigd om bij pijn hun lichaam rust te geven. Een zeer logische en vaak ook een verstandige reactie. Bij kneuzingen en andere pijnen, zoals bijvoorbeeld kloppende hoofdpijn, is het wijs rust te nemen zodat het lichaam kan herstellen. 

Maar bij gewrichtspijn is het aan te raden om juist het tegenovergestelde te doen, namelijk bewegen🧐! 
Rust Roest, zeker als je last hebt van artrose...

Bewegen en artrose: een goede combinatie

Dagelijks bewegen is voor iedereen gezond, ook voor mensen met artrose! Voldoende bewegen helpt te voorkomen dat artrose zich verder ontwikkelt in de gewrichten. Bewegen beschermt namelijk de (aangetaste) gewrichten door de spieren eromheen te versterken en soepel te houden. En omdat sterkere spieren voor meer steun zorgen, neemt de pijn af. Ook zorgt beweging voor het voeden van het kraakbeen waardoor uw gewrichten soepeler bewegen en u meer controle krijgt over de bewegingen die u met de gewrichten moet maken.

Laat artrose het uitoefenen van sport niet in de weg staan!

Waarom stoppen met sporten als je last hebt van artrose? Kies een sport die bij u past of ga gewoon door met het uitoefenen van je favoriete sport. Wellicht zal je de intensiteit moeten aanpassen in functie van hetgeen je lichaam aankan, maar blijf tenminste in beweging!
Er bestaan tal van sporten waarbij je je spieren traint zonder je gewrichten al te zwaar te belasten. Deze sporten zijn bij uitstek geschikt om de pijn die wordt veroorzaakt door een vorm van artrose te voorkomen of verminderen. Bent u iemand die graag actief beweegt, dan kunt u kiezen voor zwemmen of bewegen in warm water, fietsen, fitness, gymnastiek, wandelen of Nordic Walking. Wanneer u liever kiest voor een vorm van beweging op een rustige manier, dan is bijvoorbeeld yoga of tai chi de ideale oplossing.

Warm maken en houden van je gewrichten helpt, écht waar!

Het warm maken én houden van je gewrichten bij het sporten of bewegen zorgt voor een aangenaam gevoel. Met warmte ga je je spieren ontspannen, ga je de doorbloeding stimuleren en creëer je een pijnstillend gevoel rondom je pijnlijke gewrichten. Gebruik een warmtegel die je dagelijks kan aanbrengen, zowel voor als tijdens als na een inspanning. 

laat een bericht na

Alle berichten worden eerst nagelezen alvorens te publiceren.

Shop now