Boek vooruitgang met rusten!

Om vooruitgang te boeken is het belangrijk om je spieren te laten herstellen. 
Hieronder leggen we je uit wat er in je lichaam gebeurt tijdens het sporten en waarom rust minstens even belangrijk is.

Glycogeen(voorraad)

Op het einde van een training of wedstrijd zijn de glycogeen voorraden in je spieren lager dan bij aanvang van je inspanning. 
Vergelijk het met een autorit waarbij je vertrekt met een volle tank, die aanzienlijk leger zal zijn bij aankomst. Ga je daarna opnieuw een autorit maken, dan zal je eerst langs het tanksstation moeten. Doe je dit niet dan zal je rit waarschijnlijk halverwege stranden!
Hetzelfde geldt voor je lichaam en de glycogeenvoorraden. Deze moeten na een training terug op peil gebracht worden om zo al je verbruikte energie terug aan te vullen. Start je je volgende training met onvoldoende voorraad, dan zal je prestatievermogeen aanzienlijk lager liggen!

Respecteer het herstelproces

In veel gevallen zal je glycongeen niveau quasi uitgeput zijn na een zware training. Dan mag je niet van je lichaam verwachten dat je de dag erop dezelfde spieren even zwaar of zelfs zwaarder kan belasten.

Heb je bij het fitnessen je beenspieren zwaar belast of heb je lange duurtraining gelopen, dan zijn de voorraden in hoge mate uitgeput. Het kan enkele dagen duren voordat de glycogeenvoorraden volledig aangevuld zijn. Afhankelijk van je conditie en de trianingsintensiteit kan dit tussen 2 tot 6 dagen duren.
Geef je lichaam voldoende tijd om reserves op de bouwen door bv lichter te trainen (minder gewichten, joggen ipv hardlopen, ...) of andere spiergroepen te trainen.

 

take CARE
team Révvi

laat een bericht na

Alle berichten worden eerst nagelezen alvorens te publiceren.

Shop now