Hamstringblessure

Hamstringblessure

DE HAMSTRINGBLESSURE : ACUUT OF CHRONISCH?

De hamstring zijn een groep van 3 spieren:
De hamstring bestaat uit 3 spieren en er is bij een hamstringblessure vaak één spier beschadigd. De meest voorkomende oorzaak is een verrekking of scheur van de spier. Een hamsting blessure kunnen we in 2 vormen categoriseren : acuut of chronisch.

  • De acute vorm kan je herkennen door een zeer aanwezige en specifieke pijnplek aan de achterkant van het bovenbeen. Vaak als gevolg van een plotselinge versnelling of krachtoename, deze komen veelal voor bij sporten zoals voetbal, springsporten, racketsporten en atletiek.

  • De chronische vorm wordt gekenmerkt door een moeilijk te lokaliseren pijn die geleidelijk aan verergerd.  Deze pijn word vaak veroorzaakt door het gedurende lange tijd herhalen van een (loop) beweging. Hierbij moet men denken aan sporten zoals hardlopen of de triatlon.

Herkennen van een hamstringblessure:
De hamstringblessure kan onderverdeeld worden in 3 graden, afhankelijk van de ernst :

  • Graad 1 kan een verrekking en/of scheurtje van enkele spiervezels zijn. De pijnlijke plek is lokaliseerbaar en de spier voelt stijf aan en er kan mogelijks een zwelling ontstaan. Tijdens het sporten zullen de klachten afnemen, maar na het sporten komen de klachten vaak heviger terug.

  • Graad 2 is een spierscheur van meerdere spiervezels. De plek die pijn doet uitgebreider en moeilijk te lokaliseren. Er kan direct of na een paar dagen spraken zijn van een bloeduitstorting/ zwelling op de pijnlijke plek.

  • Graad 3 is een volledige afgescheurde spier en is herkenbaar door een veranderende vorm van de spier ;  de spier schiet als het ware omhoog zoals een elastiek die breekt!  Deze blessure dient naar alle waarschijnlijkheid operatief verholpen te worden.

Behandeling van een hamstringblessure:

  • Bij een Graad 1 blessure is het van belang voldoende rust te nemen, over het algemeen zijn de klachten binnen 10 dagen volledig verdwenen. Blijf rustig bewegen en vermijd ten alle tijd kracht- en explosieve bewegingen.
    ! Leg meerdere keren per dag ijs en behandel tot 2 x per dag met Révvi ice COLD gel.

  • Een blessure van Graad 2 nagenoeg gelijk aan die van Graad 1, maar de opbouw van de belasting zal met de nodige voorzichtigheid moeten gebeuren. De periode van herstel is beduidend langer ; dit kan van 3 weken tot 3 maanden gaan. Wij raden ten stelligste aan om bij deze graag een arts te raadplegen en een herstelprogramma bij de (sport)fysiotherapeut te volgen.
    ! Leg meerdere keren per dag ijs en behandel tot 2 x per dag met Révvi ice COLD gel.

  • Bij een blessure Graad 3 is al aangegeven dat een operatie noodzakelijk is. De behandelende arts zal in samenspraak met de kinesist een individueel herstelprogramma opzetten.

Preventie:
• Zorg steeds voor een goede warming-up (bij koude kan je de benen met HOT gel insmeren).
• Doe enkele malen per week gerichte rekoefeningen ; ook als je geen last hebt maar volop in je groei zit is het “op rek houden” van de spieren sterk aangewezen.
• Stop onmiddellijk als je pijn ondervindt!

Raadpleeg bij (de minste) twijfel een behandelend (sport-)arts of kinesist voor een correcte diagnose.



    Net Orders Checkout

    Item Price Qty Total
    Subtotal €0,00
    Shipping
    Total

    Shipping Address

    Shipping Methods