Quadriceps blessure

Quadriceps blessure

QUADRICEPS BLESSURE BIJ OPGROEIENDE KINDEREN

Het ontstaan van de bovenbeenblessure - Quadriceps:
De quadriceps is een verzamelnaam van de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen. Een quadriceps blessure ontstaat meestal tijdens een plotse versnelling of explosieve krachttoename. Vandaar dat deze blessure erg vaak voorkomt aan het begin van een training of wedstrijd (of warming up) wanneer de spieren nog niet goed warm zijn. Daarnaast kan een quadriceps blessure ontstaan als gevolg van overbelasting en 'stijfheid' in de bovenbeenspieren. 

Herkennen van een quadriceps blessure:
De quadriceps blessure manifesteert zich door een felle pijnscheut aan de voorzijde van het bovenbeen. We kunnen als het ware het type kwetsuur indelen in 3 gradaties, afhankelijk van de ernst van de blessure :

  • Graad 1 kan een verrekking en/of en scheurtje zijn van enkele spiervezels. Er is meestal sprake van een stijf gevoel in het bovenbeen aan het begin (warming-up) van een activiteit alsook na het sporten. Tijdens het sporten (als de spier goed warm is) neemt de pijn meestal af.
    ! Je kan preventief te werk gaan door gebruik te maken van de Révvi fast RECOVERY gel om de bloeddoorstroming te verhogen.
  • Graad 2 is een spierscheuring van meerdere vezels waarbij de "getroffen" zone duidelijk voelbaar (en zichtbaar) is. Er is pijn bij lopen, met name bij lokale belasting (bv. traplopen). Vaak zal er een zwelling en verkleuring ontstaan.
    Raadpleeg vooreerst een arts of kinesist om een juist diagnose vast te stellen ; koelen kan met ijs en na behandelen met
    Révvi ice COLD gel.
  • Graad 3 is een volledige afscheuring van de quadriceps en moet operatief behandeld worden. Deze blessure komt gelukkig zelden voor.
Behandeling van een quadriceps blessure:

De eerste weken na het ontstaan van de blessure is het erg belangrijk om vooral rustig te bewegen en explosieve bewegingen (versnellen, plotseling draaien etc) te vermijden.

"De quadriceps is kwetsbaar en een verdere (door)scheuring kan snel ontstaan!"

In deze fase dient men regelmatig te koelen (let op dat je niet rechtstreeks op de huid koelt in verband met mogelijke bevriezing van de huid) om de pijn te bestrijden. De combinatie tussen een icepack en Révvi fast RECOVERY gel of Révvi ice COLD gel is sterk aangewezen bij graad 1 en graad 2 blessures.
Na een week kan er gestart worden met rustige rekoefeningen van het bovenbeen. Wij adviseren om bij de minste twijfel een behandelende arts of kinesist te raadplegen zodat een correct herstelprogramma voorgeschreven kan worden.

Preventie:
• Doe enkele malen per week enkele gerichte rekoefeningen ; ook als je niet geblesseerd bent en je volop in je groei zit!
• Het is belangrijk om bij rekoefeningen voor de quadriceps de romp recht te houden en de positie van de knieën in het oog te houden.
• Voorzie een goede warming-up alvorens intensief te bewegen.
• Stop onmiddellijk als je pijn ondervindt!

    Raadpleeg bij (de minste) twijfel een behandelend (sport-)arts of kinesist voor een correcte diagnose. 



    Net Orders Checkout

    Item Price Qty Total
    Subtotal €0,00
    Shipping
    Total

    Shipping Address

    Shipping Methods