Rust nemen na het sporten (is ook trainen)

Een nieuw jaar en met vol goede moed hebben we nieuwe doelstellingen aan ons eigen beloofd! 
Net zoals elk jaar vliegen we tegen 200 km/h in onze sportactiviteiten om binnen de kortste tijd ... helemaal niets meer te doen! 

Als je sterker wilt worden, of sneller, als je af wilt vallen of strakker wilt worden, dan denk je vaak maar aan 1 ding: trainen!
Maar wist je dat rust nemen minstens zo belangrijk is om optimale resultaten te behalen!?

SUPERCOMPENSATIE: Daarom is rust belangrijk.

Je denkt misschien dat je tijdens een training sterker, sneller of beter wordt…dit is slechts gedeeltelijk waar! Tijdens het sporten raken je spieren en pezen vermoeid, er ontstaan minuscule scheurtjes in je spiervezels, je energievoorraden worden leeggehaald en je lichaam raakt uitgeput.

Neem je vervolgens rust, dan gaat het lichaam zich herstellen. Je spieren ‘genezen’, je voorraden worden aangevuld en je lichaam herstelt zich. Sterker nog, je niveau gaat zelfs iets omhoog, doordat je lichaam zich klaar maakt voor een volgende training. Als je weer op het juiste moment start met trainen, ga je hierdoor langzaam vooruit. Dit proces noemt men ook wel supercompensatie.

Hoeveel rust moet ik nemen?

De hoeveelheid rust die je lichaam nodig heeft ligt aan de intensiteit en de duur van je trainingen. Er bestaan een aantal vuistregels, maar je eigen lichaam is steeds je waardemeter waar je steeds naar moet blijven luisteren.

  • 24h rust: maximaal een uur (hard)lopen, fietsen, zwemmen of andere duurtrainingen op een relatief laag tempo.
  • 48h rust: na een zware duurtraining, bijvoorbeeld 2 uur hardlopen, een lange intensieve wielertocht, na een krachttraining waarbij je met veel en zware gewichten hebt getraint.
  • +48h rust: Na een zware wedstrijd (bv. Marathon) of een extreem zware krachttraining met maximaal gewicht.

Ons advies

Sporten is gezond maar neem je rust om beter te worden! Rust is minstens zo belangrijk om vooruitgang te boeken en je doelen te bereiken.
Voel je je niet fit, heb je veel spierpijn, ben je ziek of doet je hele lichaam pijn, dan is een rustdag (of meer!) precies wat je lichaam nodig heeft.
Echter, gebruik dit natuurlijk niet te vaak als excuus! 

take CARE
team Révvi

laat een bericht na

Alle berichten worden eerst nagelezen alvorens te publiceren.

Shop now