Verzacht je je spierpijn met warmte?

Komt onderstaande je ook zo bekend voor?
Stel, je hebt je op de tennisbaan 🎾te veel uitgesloofd, de hele dag in de tuin 🍁geklust of die fietstrip🚲met je maten was toch nét iets zwaarder dan verwacht!
De daaropvolgende dag sta je op met spierpijn. Vanwaar komt dit en belangrijker nog, hoe kom je er vanaf?

In feite is "spierpijn" een verzamelnaam voor aandoeningen die pijn in een spier(bundel) veroorzaken, maar verschillende oorzaken kan hebben.

Spierpijnen zijn veelal onschuldig.

Spierpijn die je ondervind na een inspanning die al even niet meer gedaan hebt is de meest onschuldige vorm. Denk aan een eerste training na een lange periode van rust, urenlang schilderwerken in huis of pijn/stijfheid na het laatste winteronderhoud in de tuin.
Als je onvoldoende getrainde spieren plotseling intensief gebruikt, kan je eveneens een vervelende spierpijn ervaren.
Meestal ervaar je deze spierpijnen na 24 tot 48 uur. Afhankelijk van de ernst duurt het ongeveer even lang tot je weer soepeltjes kunt bewegen. Als er ondanks de noodzakelijke 'actieve rust' na een week nog geen verbetering is, is het raadzaam even naar de huisarts te gaan. Mogelijk is er dan sprake van een ontsteking.

Warming-up is van essentieel belang

Bij het sporten is een goede warming-up belangrijk om de spieren soepel en vrij van pijn te houden. Een warming-up, omdat die de spieren voorbereidt op de inspanningen die komen gaan. Zoals vermeld in onze eerste blog van deze maand stellen wij voor om ongeveer een kwartiertje uit te trekken voor een goede warming-up.

Welke spier(groep)en je opwarmt en hoe je te werk gaat, hangt af van de sport die je doet. Rustig inlopen en rek- en strekoefeningen zijn altijd effectief. De doorbloeding verbetert, waardoor de spieren voldoende zuurstof en brandstof krijgen aangeleverd.

Spierpijnen behandelen met warmte. 

Warmte werkt ontspannend en verzacht in de meeste gevallen de pijn. Warmte rondom je pijnlijke spieren kan "opgewekt" worden met gels of crèmes, een warme douche of een warm bad.
Het grootste voordeel van verwarmende gels is dat ze de doorbloeding van het spierweefsel verbeteren. En door een betere doorbloeding herstel je sneller.
Bovendien leidt de "prikkelende" werking van een warmtegel de aandacht van de spierpijn af.

Voorzie voldoende rust en tijd!

Het onderdrukken van de pijn wil niet zeggen dat er niets meer aan de hand is en dat je weer onbeperkt en naar hartelust kunt sporten. Je gaat dan je spier- en pees stelsel forceren waardoor verrekkingen en zelfs spierscheuren kunnen optreden.
Het is ten stelligste aangewezen om sowieso je huis- of sportarts te bezoeken indien de spierpijn erger wordt of langer dan 5 dagen aanhoudt.

laat een bericht na

Alle berichten worden eerst nagelezen alvorens te publiceren.

Shop now